گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

تفاوت دستور "su" و "sudu" در لینوکس

     اگر شما با لینوکس سروکار دارید  حتما تا به حال دیده اید که از هردوی دستورات "su" و "sudu" استفاده میشود.

در این نوشته به شما تفاوت این دو دستور را آموزش میدهم.

     "sudu" و "su" دو راه مختلف برای به دست آوردن حق امتیاز کاربر root هستند. هر دستور به شکل متفاوتی عمل میکند و توزیع های مختلف لینوکس به طور پیش فرض از تنظیمات مختلفی استفاده میکنند.

 کاربر root

     هر دو دستور "su" و "sudu" برای این استفاده میشوند که command ها را با مجوز root اجرا کنند.کاربر root مشابه کاربر ادمین در ویندوز است، بیشترین مجوز را دارد و میتواند هرکاری را در سیستم انجام دهد.اما کاربران دیگر مجوز کمتری دارند. برای مثال نمیتوانند برنامه ای را نصب کنند. برای انجام دادن کار هایی با این مجوز ها شما باید آن مجوز را با دستور "su" یا "sudu" به دست آورید.

دستور "su" و "sudu"

     دستور "su" شما را به کاربر root سوییچ میکند البته اگر آن را بدون هیچ آپشن اضافه ای اجرا کنید. شما باید پسورد کاربر root  را وارد کنید.همچنین شما میتوانید از این دستور برای سوییچ کردن به هر کاربر دیگری استفاده کنید. مثلا با اجرای دستور su ali و وارد کردن پسورد علی شما به کاربر علی سوییچ میشوید. پس از هربار اجرای دستورات با مجوز root شما باید دستور exit را اجرا کنید تا از مجوز root خارج شود و به همان مجوز های محدود کاربران دیگر برگردد.

     "sudu" یک تک دستور را با مجوز root اجرا میکند.سیستم قبل از اجرای فرمان به عنوان کاربر root از شما  پسورد حساب کاربری فعلی را میخواهد.البته اوبونتو به طور پیش فرض تا 15 دقیقه پسورد شما را به یاد می آورد و نیازی به وارد کردن پسورد قبل از 15 دقیقه نیست.

     پس این یک تفاوت کلیدی بین "su" و "sudu" است. "su" شما را به کاربر root سوییچ میکند و پسورد کاربر root را از شما میخواهد. "sudu" یک تک دستور را با مجوز کاربر root اجرا میکند و شما را به کاربر root سوییچ نمیکند و در واقع پسورد کاربر root را از شما نمیخواهد.

اوبونتو و دیگر توزیع های لینوکس

     دستور "su" یکروش سنتی برای دست یابی یه مجوز های root است. دستور "sudu" نیز از مدت ها قبل وجود داشته است. اما اوبونتو اولین توزیع محبوب لینوکس بود که از "sudu" به عنوان دستور پیش فرض استفاده کرد.

     مزیت های زیادی برای استفاده  از "sudu" به طور پیش فرض به جای "su" وجود دارد. مثلا این که کاربران اوبونتو فقط یک پسورد را به خاطر میسپارند در حالی که کاربران فدورا یا دیگر توزیع ها باید پسورد های جداگانه ای برای کاربران root و غیر root در هنگام نصب ایجاد کنند.مزیت دیگر این است که از ورود کاربران به عنوان کاربر root یا استفاده از "su" برای به دست آوردن مجوز کاربر root جلوگیری میکند.چرا که اجرا کردن دستورات متعدد با کاربر root امنیت را کاهش می دهد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

941831242







نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد