گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

معرفی و آموزش نصب دیکشنری GoldenDict


در حالی که برنامه  StarDict خود را به عنوان "بهترین برنامه فرهنگ لغت برای لینوکس و ویندوز" معرفی می کند، GoldenDict یک رقیب جدی برای آن است. این برنامه در ظاهر ، مانند هر برنامه فرهنگ لغت دیگری به نظر می رسد . اما با کمی دید دقیق تر می توان  چند ویژگی نسبتا جدید و بهتر کشف کنید که نه تنها آن را به یک فرهنگ لغت مناسب بلکه به یک ابزار تحقیق عالی  نیز تبدیل می کند. برای شروع، GoldenDict از طیف گسترده ای از فرمت های فرهنگ لغت پشتیبانی می کند، از جمله فرهنگ لغات :  StarDict، Babylon .BGL، فایل های  Dict   و همچنین فایل های منبع  ABBYY Lingvo  و آرشیو های فرهنگ لغات صوتی. علاوه بر این از منابع مبتنی بر MediaWiki نیز پشتیبانی می کند که شامل ویکیپدیا و ویکی دیکشنری  است. اما این همه ماجرا نیست از آنجا که GoldenDict بر پایه ابزار WebKit است، می تواند داده ها را از به صورت مستقیم از هر وب سایتی تجزیه و تحلیل کند پس  بنابراین می توانید از آن برای جستجوی کلمات در  منابع آنلاین نیز  استفاده کنید. از دیگر امکانات این فرهنگ لغت می توان به Scan Popup و کلیدهای میانبر کلی اشاره کرد. هنگامی که قابلیت Popup Scan فعال می شود، این برنامه یک پنجره فرهنگ لغت برای کلمه انتخاب شده در حال حاضر باز می شود و شما می توانید از این قابلیت در هر برنامه استفاده کنید. با تشکر از کلید های میانبر کلی، می توانید پنجره اصلی GoldenDict را در حال انجام هر کاری با استفاده از کلید ترکیبی مشخص شده اجرا کنیدو ترجمه مورد نظر خود را مشاهده کنید.


دانلود و نصب GoldenDict در لینوکس و اجرای آن سخت نیست. آخرین فایل tar.bz2 را دانلود کنید، آن را باز کنید و فایل اجرایی goldendict-bin را اجرا کنید (یا از اسکریپت goldendic.sh استفاده کنید). وب سایت این پروژه همچنین یک فرهنگ لغت انگلیسی و روسی عالی ارائه می دهد، بنابراین اگر شما در حال یادگیری زبان روسی هستید یا فقط به یک فرهنگ لغت روسی خوب نیاز دارید، ممکن است بخواهید آن را نیز نصب کنید. برای نصب دیکشنری (یا هر دیکشنری در یکی از فرمت های پشتیبانی شده برای این برنامه)، Edit -> Dictionary را انتخاب کنید، به قسمت Files بروید و مسیر حاوی فایل های دیکشنری را انتخاب کنید. OK را فشار دهید فرهنگ لغت جدید شما اضافه می شود. علاوه بر ویژگی های توصیف شده، GoldenDict دارای دو ویژگی دیگر نیز می باشد. رابط اصلی از قابلیت زبانه سازی (tabs)  پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید چندین مقاله را در یک زمان باز کنید و با فرمان  Save article  می توانید مقالات مورد نظر خود را به عنوان فایل HTML ذخیره کنید.


مهم نیست که آیا شما به دنبال یک برنامه فرهنگ لغت خوب هستید یا به دنبال یک ابزار تحقیق ، حتما GoldenDict را برای تنوع انتخاب کنید 



علی ساعی   941831224 


منابع :

http://www.linux-magazine.com/Online/Blogs/Productivity-Sauce/GoldenDict-A-Dictionary-Nugget


.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد