گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

"چگونه یک سیستم عامل را اجرا می کنید؟"

"چگونه یک سیستم عامل را اجرا می کنید؟"


ممکن است یک سوال ساده به نظر برسد، چون اکثر ما عادت به سرکشی دررایانه ها و سیستم هایمان را داریم. با این حال، این مدل رایج تنها یک راه برای اجرای یک سیستم عامل است. به عنوان یکی از بزرگترین نقاط قوت لینوکس، همه کاره بودن آن است، لینوکس بیشترین روش ها و محیط را برای اجرای آن ارائه می دهد.

برای استفاده تمام و کمال از قدرت لینوکس و کشف قابلیت‌هایی که حتی ممکن است به ذهن شما نیز نرسد، بهتر است تا نیم نگاهی به استفاده از روش‌های غیرمتعارف‌تر داشته باشید. علی‌الخصوص روش‌هایی که ظاهرا حتی نیاز به نصب چیزی بر روی هارد کامپیوتر نیز ندارند.

ما این را زنده خواهیم کرد!

بوت زنده یک راه حل مشهور و شگفت آوری برای تجربه کامل در لینوکس است. هارد دیسک ها اکثرا در جایی که سیستم عامل ها ساکن هستند وجود دارند، آنها در واقع می توانند به اکثر رسانه های اصلی ذخیره سازی، از جمله سی دی، دی وی دی و درایو USB فلش نصب شوند. هنگامی که یک سیستم عامل به بعضی دستگاهها غیر از یک هارد دیسک داخلی رایانه نصب شده است و پس از آن به جای آن درایو درایو راه اندازی میشود، آن را «بوت زنده» یا «اجرای زنده» اجرا میکند. در زمان بوت، کاربر به سادگی منبع ذخیره سازی خارجی را برای سخت افزار انتخاب می کند تا اطلاعات بوت را جستجو کند. در صورت پیدا کردن، کامپیوتر زیر دستورالعمل های بوت دستگاه خارجی را دنبال می کند، عمدتا درایو درایو را نادیده می گیرد تا بار بعدی که کاربر به طور معمول بوت می کند.

اکثر توزیعهای اصلی لینوکس راهی برای اجرای جلسه زنده را به عنوان راهی برای آزمایش آنها ارائه می دهند. جلسه زنده هر فعالیت کاربر را ذخیره نمی کند و پس از هر خاموش شدن سیستم، وضعیت پیش فرض پاک می شود. هرچند، برای آزمایش بیشتر توزیع از لینوکس استفاده می شود. یک برنامه کاربردی برای اجرای سیستم تعمیراتی است که به طور سیستماتیک (معمولا لینوکس) به طور ناخوشایندی رخ می دهد. اگر یک بروزرسانی یا پیکربندی سیستم بر روی سیستم  غیرقابل بوت شدن راه اندازی کرد، بایستی سیستم پشتیبان کامل شود یا هارد دیسک فایل های فرعی را نگه دارد، تنها راه اندازی سیستم زنده و تعمیر و نگهداری بر روی درایو مجتمع است .

 

در این موارد و مشابه، درایو درایو را نمی توان با دستکاری و یا اصلاح در حالی که سیستم ذخیره شده بر روی آن در حال اجرا است نگه داشت.

لینوکس تقریبا در همه جا...!

یکی دیگر از رویکردهای اجرای لینوکس برای مقاصد تقاضای بیشتر، اجرای یک ماشین مجازی در یک سیستم عامل دیگر است. یک ماشین مجازی یا VM، اساسا یک کامپیوتر کوچک است که درون کامپیوتر دیگری کار می کند و در یک پرونده بزرگ قرار دارد. برای اجرای VM، کاربران به سادگی یک برنامه Hypervisor (نوعی پرتاب برای VM) را نصب می کنند، یک فایل تصویری سیستم عامل لینوکس دانلود شده (معمولا با فرمت فایل «.iso» پایان می یابد) و از طریق فرایند راه اندازی پیاده می شود. بسیاری از تنظیمات را می توان در پیش فرض آنها قرار داد، اما موارد کلیدی برای پیکربندی مقدار RAM و ذخیره سازی هارد درایو برای اجاره به VM است. خوشبختانه، از آنجا که لینوکس دارای رد پای نور است، شما مجبور نیستید این مقدار بسیار بالا را تنظیم کنید: 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی باید برای VM بسیار زیاد می باشد.

پس این چیزی که پیشنهاد می کنید یک سیستم زنده نیست؟ اول، در حالی که سیستم های زنده موقت هستند، VM ها می توانند اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها را حفظ کنند. این عالی است اگر شما می خواهید VM Linux خود را برای یک مورد خاص استفاده کنید، مانند توسعه نرم افزار یا حتی امنیت. هنگامی که برای توسعه استفاده می شود، لینوکس VM به شما پایه ی جامد سوئیت های برنامه نویسی لینوکس و ابزارهای برنامه نویسی را می دهد و به شما امکان می دهد پروژه های خود را درست در VM ذخیره کنید تا همه چیز را سازماندهی کنید. اگر امنیت هدف شما باشد، VM های لینوکس به شما اجازه می دهند یک لایه اضافی را بین یک خطر بالقوه و سیستم خود قرار دهید. اگر مرورگرتان از VM است، یک برنامه مخرب مجبور است نه تنها سیستم مجازی لینوکس خود را، بلکه همچنین Hypervisor - و سپس سیستم میزبان خود را، یک ویژگی فنی بیش از همه از جمله متخصصان متخصص و متخصص است. دوم، شما می توانید VM خود را بر اساس تقاضا از سیستم میزبان خود شروع کنید، بدون نیاز به آن , ان را خاموش کنید و دوباره آن را راه اندازی کنید. هنگامی که شما به آن نیاز دارید، می توانید VM را سریعا بردارید و هنگامی که تمام شد، شما آن را خاموش کرده و به آنچه قبلا انجام دادید بروید.

سیستم میزبان شما به طور معمول در حال اجرا است، در حالی که VM در حال اجرا است، بنابراین شما می توانید به طور همزمان در هر سیستم مشغول به کار باشید.

به من نگاه کن، بدون نصب!

امیدوارم که این پرینت مختصر در مورد انواع سیستمهایی که شما می توانید اجرا کنید به شما برخی از ایده ها را برای گسترش مدل های استفاده شما داده است.

بهترین بخش این است که اگر مطمئن نیستید که چگونه اینها میتواند کمک کند، بوت شدن زنده و ماشینهای مجازی را برای آزمایش امتحان کنید در این مرحله آسیبی نمیزنند.



فاطمه خوش کام

941831216

https://www.linuxinsider.com/story/Take-Linux-and-Run-With-It-84951.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد