گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

Nmap چیست و چگونه در لینوکس نصب می شود!


قبل از شروع لازم است بدانیم که nmap چیست و توسط چه کسی ایجاد و به چه طریقی پشتیبانی می شود ؟ در این بخش ابتدایی به معرفی ابزار nmap می پردازیم .

 

 

Nmap چیست؟


Nmap (Network mapper) نقشه بردار شبکه ابزاری متن باز و اختصاصی است که به منظور کاوش و  بررسی امنیت شبکه به کار می‌رود . این ابزار توسط گوردن فیودور لیون منتشر شده است . این پکیج رایگان بوده و بسیاری از سیستم‌ها و مدیران شبکه نیز از این ابزار برای انجام وظایفی مثل اکتشاف شبکه ، مدیریت برنامه ، ارتقا سرویس ها و مانیتور میزبان ها یا آپتایم سرویس ها استفاده می کنند .

Nmap از بسته های خام آیپی (Raw IP Packets) به شیوه ای جدید به منظور تشخیص اینکه چه میزبان هایی در شبکه وجود دارند استفاده می‌کند . اینکه چه سرویس هایی این میزبان ها ارایه می‌کنند، اینکه چه سیستم عاملی بر روی این میزبان ها قرار دارد و چه نوع فایروال بسته استفاده شده و … موارد زیاد دیگری از این دست . Nmap به گونه‌ای طراحی شده است که شبکه‌های بزرگ را به صورت مستقیم اسکن کند ولی در میزبان های کوچک نیز کاربردی می‌باشد . یکی از ویژگی‌های برتر Nmap این است که بر روی همه سیستم عامل های بزرگ قابل اجرا می‌باشد و کد باینری آن برای تمامی سیستم عامل ها مثل لینوکس ، مک و ویندوز موجود است .
اسکنرهای زیادی وجود دارد ولی هیچ کدام از آن‌ها حتی نزدیک به قابلیت‌های انعطاف پذیر و پیشرفته Nmap نمی‌شوند و گزینه های موجود Nmap را ندارند .
موتور اسکریپت نویسی Nmap (Nmap Scripting Engine ) که آن را به اختصار NSE می‌نامیم قابلیت‌ها و امکاناتی که یک اسکنر پورت ارایه می‌کند را متحول کرده است . چگونه ؟ با اجازه دادن به کاربران به منظور نوشتن اسکریپت های اختصاصی برای انجام وظایف گوناگون بر روی داده‌هایی که توسط map جمع آوری شده است .


علاوه بر تمامی این‌ها پروژه Nmap شامل ابزارهای فوق‌العاده دیگری همچون موارد زیر می‌باشد :


Zenmap : یک رابط گرافیکی برای انمپ می‌باشد .
Ndiff : یک ابزار به منظور مقایسه نتایج اسکن می‌باشد .
Nping : یک ابزار فوق‌العاده برای ایجاد بسته و آنالیز ترافیک می‌باشد .
Ncrack : یک ابزار سازگار با انمپ به منظور کرک بروت فورس می‌باشد .
Ncat : یک ابزار دیباگ برای خواندن و نوشتن داده‌ها در مسیر شبکه می‌باشد .


قابل ذکر است که هر متخصص امنیتی شبکه و مدیر امنیتی به منظور مانیتور و مدیریت بهتر شبکه از این ابزار استفاده می‌کند .
یکی از موارد دیگر که انمپ را به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است این است که جامعه پشتیبانی قوی‌ای دارد و به تبع آن هر هفته ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید به آن اضافه می‌گردد . به همین منظور همیشه توصیه می‌شود که این ابزار انفجاری را به روز نگاه دارید تا از جدیدترین قابلیت‌های آن بهره برید .


آموزش نصب Nmap رویسیستم عامل لینوکس(توزیع centos)

قدم اول: وارد محیط ترمینال شوید.

قدم دوم: دستور زیر را به منظور نصب Nmap وارد کنید.



قدم سوم: در صفحه بروز شده حرف "y" را برای دانلود بسته و ادامه نصب وارد کنید.



قدم چهارم: nmap به همین سادگی نصب شد. برای استفاده و یادگیری آن می توانید به سایت مرجع این برنامه که در قسمت منابع لینک شده است مراجعه کنید.

نویسنده: سید علی کیان مهر (*دو پست منتشر شده است.)
منابع:
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد