گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

دستور dig در لینوکس

دستور dig ابزاری برای کوئری و ارسال درخواست به سرورهای DNS به منظور دریافت اطلاعات درباره آدرس های میزبان, سرورهای تبادل ایمیل و اطلاعات مرتبط می باشد. این ابزار را می توانید بر روی بیشتر سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس (لینوکس) و مک استفاده کنید. ما در اینجا از کالی لینوکس استفاده می کنیم.

اجرای ساده دستور dig

برای اجرای ساده یک دستور Dig کافی است تا نام دامنه مورد نظر خود برای کاوش را بعد از دستور اضافه کنید تا نتایج خروجی نمایش داده شود

تحلیل نتایج ابزار dig

اگر به نتایج خروجی بدست آمده دقت کنید می توان فهمید که این نتایج به بخش هایی جداگانه تقسیم بندی شده است :

بخش ابتدا دستور dig توضیحی درباره نسخه dig و گزینه های موجود آن می دهد.

دستور dig شامل دو بخش اصلی می باشد اول QUESTION که درخواست می باشد . این بخش نوع درخواست را به اختصار توضیح می دهد. که در اینجا رکورد A سرور DNS برای سایت sans.org را  درخواست کرده ایم.

بخش اصلی که حاوی نتیجه خروجی ما می باشد ANSWER می باشد . این بخش پاسخ بازگشتی سرور DNS به ما را می دهد که شامل ترجمه نام دامنه یعنی آدرس آیپی مورد نظر ما می باشد.

در پایان هم اطلاعات کاوش و زمان و تاریخ و دیگر اطلاعات مرتبط با سرور نمایش داده می شود.

دستور Dig به صورت پیش فرض خروجی طولانی به ما می دهد. در صورتیکه می خواهیم خروجی نمایش داده شده را کنترل کنید بایستی از یکسری از سوییچ ها استفاده کنید. می توانید فایل راهنما را مطالعه کنید یا به سوییچ هایی که در اینجا استفاده می کنیم بسنده کنید.

خروجی رکوردهای A

اگر فقط بخواهید رکوردهای A را درخواست کنید بایستی از ساختار دستوری زیر استفاده نمایید. در اینجا ما دو سوییچ noall+ و answer+ را اضافه کردیم. که سوییچ noall+ از نمایش همه نتایج جلوگیری کرده و سوییچ answer+ فقط جواب اصلی را به ما می دهد.

خروجی رکوردهای MX

در صورتیکه بخواهید رکوردهای Mail server را نمایش دهید از ساختار دستوری زیر استفاده کنید.

خروجی رکوردها NS

همچنین میتوان رکوردهای NS را نمایش داد که شامل NAME SERVERهای دامنه هدف می باشد

ترجمه معکوس نام دامنه

شما با استفاده از دستور dig قادر به ترجمه معکوس نام دامنه نیز هستید. به این معنا که می توانید آدرس آیپی هدف را به ابزار dig بدهید و تقاضای نام دامنه کنید. به این منظور از سوییچ x- استفاده می کنیم. اضافه کردن سوییچ short+ در اینجا خلاصه ترین نتیجه را به ما می دهد و تنها نام دامنه هدف نمایش داده می شود.

 سودا عیوضی 931831231

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد