گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

آموزش کاربا دستور screen و برخی از کاربرد های آن

آموزش کاربا دستور screen و برخی از کاربرد های آن

برنامه screen یک نرم افزار full-screen است که می تواند یک کنسول فیزیکی را بین چندین پراسس (معمولا شل های تعاملی) به اشتراک می گذارد. screen به یوزر اجازه می دهد که چندین ترمینال جداگانه را درون یک پنجره ترمینال باز کند.حتماً در هنگام کار در لینوکس بارها شده که برای انجام یا پایان رسیدن یک دستور ، دقایقی را منتظر مانده‌اید و یا برای انجام یک دستور زمانبر ، مدت‌ها صبر کرده‌اید ؛ و یا در هنگام اجرای برخی فرامین ارتباط شما با سرور قطع شده و دستورات در حال اجرا ناقص به اتمام رسیده‌اند(این یادداشت برای centos است)

آموزش کار با screenبدین صورت است:

ابتدا برای نصب screenابتدا مطابق تصویر دستور yum install screen را در ترمینال اجراکنید

استفاده از ابزار اسکرین


برای شروع کار با این ابزار کافیست دستور screen را در محیط Command-line وارد کرده و Enter را بزنید.مطابق تصویر پس از زدن این دستور یک Shell برای شما ایجاد خواهد شد. پس از ان میتوانید عملیات مورد نظر خود را شروع کنید

جهت نمایش دستورات در حال اجرا که با Screen وارد شده است بایستی از فرمان زیراستفاده کنید تا تمامی Screenهای در حال  اجرا را مشاهده نمایید 


    

 سپس برای وارد شدن به screen مورد نظر دستور screen -r num را وارد نمایید. بجای num باید شماره screen مورد نظر را وارد نمایید


نکته:برای خروج از هر Screen شما باید کلید Ctrl + a را زده و سپس کلید d را بزنید .

نکته ی 1:  شما می‌توانید با وارد کردن دستور زیر از Help کامل این دستور استفاده کرده تا با سایر پارامترهای آن آشنا گردید.

نکته ی 2: وقتی screen های تو در تو دارید، می توانید با دستور “Ctrl-A” و “n“ بین screen ها سوئیچ کنید. با این کار به screen بعدی خواهید رفت. وقتی می خواهید به screen قبلی بروید از “Ctrl-A” و “p“ استفاده کنید.

نکته ی 3 : بعضی وقت ها لازم است هر چیزی را که بر روی کنسول انجام داده اید رکورد کنید. فرض که شما یک ادمین لینوکس هستید که سرورهای لینوکس زیادی را مدیریت می کنید.

با لاگ گیری screen، دیگر نیازی ندارید هر دستوری که انجام داده اید را یادداشت کنید. برای فعال کردن لاگ گیری screen، دکمه های “Ctrl-A” و “H“ را فشار دهید.

امیدواریم از مطلب کار با دستور Screen استفاده لازم را برده باشید

منابع: 

http://wikiconfig.ir

و

https://azaronline.com/blog



نوشته شده توسط : الناز امان الهی مقصودلو 941831208


نظرات 1 + ارسال نظر
A.mahdi.nazarlu سه‌شنبه 5 دی 1396 ساعت 23:53

خیلی عالی و مفید...موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد