گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

آموزش نصب و راه اندازی KVM در توزیع Ubuntu

 در لینوکس، نیازی به استفاده از نرم‌افزار VMware یا VirtualBox برای ساخت ماشین مجازی (VM)‌ نیست. می‌توان از KVM (تعبیه شده در هسته‌ لینوکس) برای اجرای سیستم‌عامل ویندوز و یا لینوکس بر روی ماشین‌مجازی استفده کرد.


جهت اجراری دستورات می‌توانید از ابزارهای command-line خط دستور و یا برای سادگی بیشتر از سیسنم‌های گرافیکی مدیریت VM مانند libvirt  و Virt-Manager استفاده نمایید Virt-Manager .نسبت به سایر نرم‌افزارهای این دسته از محبوبیت بالایی در بین کاربران برخوردار است.

 

 KVM تنها بر روی CPUای کار می‌کند که سخت‌افزار مجازی‌ساز مانند Intel VT-x یا  AMD-V را پشتیبانی ‌کند. برای بررسی امکان پشتیبانی CPU کافیست دستور زیر را اجرا نمایید:

1

egrep -c ‘(svm|vmx)’ /proc/cpuinfo

چناچه نتیجه حاصل از اجرای دستور فوق ۰ باشد، CPU شما از سخت‌افزار مجازی ساز پشتیبانی ‌نمی‌کند، اما اگر حاصل رقم ۱ یا بالاترباشدبه معنی پشتیبانی CPU از سخت‌افزار مجازی‌ساز است.


دقت کنید که برای استفاده از پشتیبانی سخت‌افزاری مجازی‌سازی در CPU، تنها تست وجود آن کافی نیست، بلکه باید در BIOS سیستم نیز فعال باشد.

از دستور زیر برای نصب KVM و پکیج‌های پشتیبانی آن می‌توانید استفاده کنید.

1

sudo apt-get install qemu-kvm libvirt-bin bridge-utils virt-manager

تنها کاربر Root و کاربرهای گروه libvirtd مجوز دسترسی به KVM برای اجرای دستورات مدیریت ماشین مجازی را دارند.

با اجرای دستور زیر می‌توانید یک کاربر خاص را به گروه libvirtd اضافه نمایید.

1

sudo adduser name libvirtd


بعد از اجرای دستور بالا ابتدا باید Log out و مجدد Log in نمایید، سپس دستور زیر را اجرا نمایید،

1

virsh -c qemu:///system list


ایجاد ماشین مجازی (VM):

بعد از نصب KVM، برای ایجاد و مدیریت VM می‌توان از Virtual Machine Manager که در داشبورد وجود خواهد داشت، استفاده نمایید.



با کلیک بر روی نرم‌افزار Virtual Machine Manager امکان ساخت، تنظیم، تعیین سخت‌افزار و نصب سیستم‌عامل دلخواه VM را خواهید داشت.

پس از اجرای Virtual Machine Manager پنجره‌ای این نرم‌افزار برای شما باز خواهد شد. برای ایجاد ماشین مجازی بر روی کلید Create New Virtual Machine در نوار ابزار پنجره کلیک و ۵ مرحله آن را طی نمایید.



در مراحل ۱ و ۲ باید روش نصب، نام و تنظیمات اولیه برای ایجاد VM خود را تعیین نمایید. اگر سابقه کار با VirtualBox ،VMware یا نرم‌افزارهایی از این قبیل دارید، کار برای شما ساده خواهد بود. به سادگی می‌توانید به کمک یک ISO image، از روی هارد دیسک و …. سیستم ماشین مجازی را نصب نمایید.



در مرحله ۳ باید میزان RAM (حافظه) ماشین مجازی را مشخص نمایید؛ دقت کنید برای انتصاب بیش از ۲GB حافظه، نیازمند لینوکس با هسته ۶۴ بیتی هستید، سیستم‌های ۳۲ بیتی حداکثر می‌توانند ۲ گیگابایت از حافظه را به ماشین مجازی اختصاص دهد.



به‌صورت پیش‌فرض، KVM از Bridge برای ارتباط شبکه‌ی ماشین مجازی استفاده می‌کند. اینکار مشابه با یک شبکه NAT میباشد و در نتیجه ماشین مجازی شما دارای هویت مستقل در شبکه نخواهد بود. در واقع دسترسی از بیرون به سرورمجازی شما بسیار محدود می‌باشد و در صورتی که شما  از ماشین مجازی بعنوان سرور (به‌عنوان مثال سیستم عامل ویندوز سرور ۲۰۰۸ برروی ان نصب نمایید) استفاده نمایید این موضوع باعث بروز مشکل خواهد شد.

برای رفع این مشکل، نیاز است که تنظیمات شبکه را در KVM تغییر دهید تا ماشین مجازی از حالت Bridge خارج شود و امکان تنظیم نمودن IP مستقل برای آن بوجود آید



پس از انجام تنظیمات و تعیین روش نصب، Virt-Manager ماشین مجازی را در همان پنجره لود خواهد کرد، حال می‌توانید سیستم‌عامل دلخواه خود را بر روی VM نصب کنید.




 مدیریت Virtual Machines:

پنجره نرم‌افزار Virtual Machine Manager لیست ماشین‌های مجازی نصب شده شما را نمایش می‌دهد. با راست کلیک بر روی نام هر VM می‌توان عملیاتی مانند Start (راه‌اندازی)، Shut down (خاموش کردن)، cloning یا migrating (منتقل کردن) را انجام داد.




در انتها شما می‌توانید برای مشاهده جزئیات در باره VM و تنظیمات آن می‌توان بر روی کلید i-shaped در نوار ابزار کلیک نمود.


منبع:


https://help.ubuntu.com/community/KVM/Installation


اعضای گروه:

امین آقازاده محروسیان ( شماره دانشجویی: 931831206)
علی سینا اکبری (شماره دانشجویی: 931831207)


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد