گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

گروه کاربران لینوکس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

لاگ دانشگاه آذربایجان :: Azarbaijan University Linux User Group

نصب و اجرای نرم افزارهای ویندوز(.exe) در لینوکس

شاید شما هم عاشق نرم افزارهای متن باز و رایگان باشید و بنابراین بهترین انتخاب برایتان استفاده از سیستم عامل محبوب و قدرتمند و در عین حال رایگان لینوکس می باشد.  اما گاهی اوقات احتیاج به بعضی نرم افزارهای ویندوزی که تنها مخصوص ویندوز است و نسخه مشابه لینوکسی را ندارد باعث عدم استفاده بسیاری از کاربران از لینوکس می شود.  به عنوان مثال می توانیم نرم افزار Rosseta Stone که یک برنامه قوی برای آموزش زبانهای خارجی مانند انگلیسی، آلمانی و… است برای سیستم عامل ویندوز عرضه می شود و نسخه لینوکسی ندارد را نام ببریم.

wine برای کامپایل برنامه ها از کتابخانه ای به نام winelib استفاده می کند و هنگام اجرای نرم افزارهای exe. اجازه پیاده سازی DLL های ویندوز را خواهد داد و بدین ترتیب در نهایت برنامه با استفاده از یک لایه سازگار در لینوکس اجرا میشود.


 



مراحل نصب و اجرای واین:

با اکانت root وارد شوید. ابتدا Terminal را اجرا کرده، سپس بسته به توزیع لینوکستان با استفاده از دستورهای زیر می توانید به آسانی واین را نصب کنید.

    sudo apt-get install wineو یا    yum install wine





بعد از وارد کردن دستور بالا حجمی که برای نصب wine باید دانلود شود نشان داده خواهد شد و سوالی مبنی بر قبول کردن انجام عمل نشان داده خواهد شد که باید با استفاده از کاراکتر y و زدن اینتر اجازه آغاز عملیات دانلود و نصب داده شود.




حال برای اجرای برنامه مورد نظر با فرمت exe روی برنامه کلیک راست کرده و گزینه ی open with wine windows program loader را انتخاب میکنیم.




میبینیم که برنامه مورد نظر به راحتی اجرا میشود.




اعضای گروه : مهیارشهامت آذر- مهران داداشی


منبع : http://www.appdl.rozblog.com/po/30



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد